Direktlänk till inlägg 6 juli 2014

IK1 i Kil

Av Meril Stjernström - 6 juli 2014 22:58

Ax och jag har samlat på oss ytterligare erfarenheter efter att ha tävlat 2 dagar i Kil. Erfarenheter som att resa i främmande bil och sova borta. Tävla på springiga djur.


Dag 1 fick vi en mycket springvillig grupp som var svåra att greppa för oss. Ax som gärna självmant lägger sig ner under drivningarna var på benen genom hela banan, vilket jag ser som en fantastisk utveckling åt rätt håll     Efter en bra avslutning (9/9/9) slutade vi på 8:e plats tror jag. 78/39.


Till dag 2 testade jag att peppa honom för att hämta (eftersom han varit tveksam i sina utgångar dag 2 tidigare). Han for iväg med fin fart, men lite rakt på, så jag lade ner honom och gav honom ett nytt höger. Det tog han och sprang med fin fart de 180 meterna ut. Men djuren började röra sig åt sidan när han kom upp på toppen. Då följde han med dem istället för att täcka av dem och styra upp dem. Efter mycket om och men så kom han runt dem så att han kunde få dem mot mig. Vi hade inte kraft att ta dem tillbaka till linjen (vi var lååångt ifrån den) utan det blev en egenfunnen linje hem     Sedan klantade jag till det vid första fösningsgrinden och lyckades att vända dem innan. Delningen var ok men de tre avdelade sprang mot uttaget och en mycket trött Ax fick fatt på dem precis vid bangränsen. Han lyckades ta tillbaka dem till de andra två. Återsamlingen blev vid sidan om fållan och det var omöjligt att få in dem direkt från den vinkeln med en trött hund. Så jag gjorde därför en liten krok runt för att han skulle ha chans att hinna runt. Så gick de in. Pust!


Summering efter helgen är att Ax har växt ett mått när det gäller fart och självförtroende, samt när det gäller att styra upp samt stoppa flyende djur. Att han kan faktiskt hålla sig på benen i drivningarna om det behövs.
Jag tänker lägga krutet på att få styrning på framdrivningarna under den närmaste perioden, samt att få honom lös där uppe på toppen.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Meril Stjernström - 26 maj 2014 08:31

Debuten är avklarad med Ax och jag är mer än nöjd med honom. Det var inte den enklaste debuten man kunde göra, men otroligt givande att prova på. Fåren var inte vana att bli vallade i smågrupper, så de var väldigt känsliga för hundarna. Det var inte ...

Av Meril Stjernström - 28 oktober 2012 14:53

Spännande, utmanande, svårt och otroligt utvecklande! Det är väl så jag kan sammanfatta detta arrangemang för Rookie och mig. Det var upplagt som en mindre IK2 bana med delning med märkta djur i första omgången, och med delning samt singling med märk...

Av Meril Stjernström - 20 oktober 2012 16:34

Inte den lättaste debutbanan eller debutfåren, men sååå spännande att se hur ens hund hanterar detta. När vi kom fram hällregnade det och detta regnande fortsatte hela dagen. Fåren tyckte definitivt inte att det var kul att vara utsedda som tävlingsf...

Av Meril Stjernström - 23 september 2012 20:50


Nu har vi klarat av vår första cup. Förhoppningsvis inte den sista, för vi har lite att ta revansch, och jobba vidare på. Hämtet såg svårt ut då det gick över två fält, över en liten kant, genom en trädrad. Ja, såna hämt har vi aldrig provat. 250 met...

Av Meril Stjernström - 2 september 2012 21:03

Idag var det sista chansen att kvala in till unghundscupen. Vi tog inte till vara på den chansen utan slutade 13 av 45 startande. Rookie gjorde dock sitt bästa hämt någonsin (47p) 20-10-17. Tog alla kommandon och var helt fri i flankerna bakom. Detta...

Skapa flashcards