Alla inlägg under februari 2011

Av Meril Stjernström - 19 februari 2011 08:09

Jag har alltid en massa idéer/projekt som jag skulla vilja ta tag i. Just nu vimlar det runt ett antal i mitt huvud. Det som brukar fälla de flesta idéer är för lite tid eller pengar. En del projekt genomförs också, men jag vill oftast vidare efter målgång. 


Gick en kurs på skatteverket häromkvällen som handlade om eget företagande. Det var en mycket inspirerande kurs. På vår gård finns en del möjligheter att ha en näringsverksamhet. Kanske dags för en marknadsundersökning och en ekonomisk kalkyl? Fortsättning följer....


Hundarna mår bra. Tränar inte speciellt mycket, men det är ju trots allt vinter. Har varit en sväng till ridhuset och vallat igen. Roookie går stadigt på sin utbildningsnivå. Har börjat lägga till visslan   för höger, vänster, stopp o framåt. Har inga verbala ord för dessa utan jag kör tvärtom vad jag gjort förut - alltså lägger in visselsignaler först. Han går mest på min position och jag har inte en aning om han ens hör mina signaler. Men man måste ju börja någonstans. Börjat köra lite korta fråndrivningar, och det går bra tills det tar stopp mot en vägg. Då vill han glida runt. Bra träning i ridhuset! Delningsträningen ser ut som förut. Dvs att han har svårt att släppa "den släppta gruppen". Det gör att det blir lite förvirrat i delningsögonblicket. Men det kommer att sitta till i sommar tror jag.   


Nej, nu ska jag ut i kylan och bygga foderhäckar!   

Av Meril Stjernström - 9 februari 2011 17:12

Idag har jag invigt Kungsörs hundarena. Det var Fanny Gott och Thomas Stokke som hyrt hallen i tre timmar, så jag passade på att träna med dem. Fick se deras genomtränade och fina hundar och undrade hur Helga skulle klara av ett mastodontpass, ny miljö och typ tredje/fjärde träningen på ett år. Men hon gjorde som hon brukar i lydnaden = överraskade mig enbart positivt.


Körde med sikte på treans moment. Vissa moment är ju bara påbörjade sedan förut, men det hon lärt sig gör hon riktigt bra. De problem vi hade finns förståss kvar. Men jag tror att Helga njöt till fullo att få träna lydnad med mig, för där gillar hon att vara ett team med mig. (Annat är det när vi vallar.) Så nu är jag åter där i tanken - Att det är det här hon och jag ska syssla med   


Rookie var med för att miljötränas. Han tog det mesta med ro, men när Fanny körde Squid över balansbommen i 190 km i timmen, och genom en böjd tunnel precis brevid honom, tyckte han först att det var lite "våldsamt", men efter ett par gånger tyckte han att det var lugnt det också. Han är en cool kille.   


Meril, Helga och Rookie!

Ovido - Quiz & Flashcards