Alla inlägg under mars 2012

Av Meril Stjernström - 20 mars 2012 08:34

Rookie har fått diagnosen borrelia. Resan fram till diagnosen har varit lång med logiska samband, ologiskt tidsperspektiv, varierande symptom mm.


Det hela började registreras av mig i november, vilket inte förde mina tankar till fästingburen sjukdom eftersom den säsongen  var lämnad för ett tag sedan då. På grund av den milda vintern kunde vi fortfarande träna. Jag började vid denna tid tycka att Rookies rörelser började se oelastisk ut efter träning. Han var inte halt utan rörde sig mer som om han skulle ha en muskel- eller muskelfästeinflammation. Veckorna gick och vi tränade mindre och mindre medan jag tyckte  att Rookies besvär inte minskade i samma takt. Detta förklarade jag med att Rookie är en galet livlig hund som springer sig fram genom livet. Jag provade att koppla honom under 1 vecka och då tyckte jag besvären minskade, även om de inte försvann. Mina tankar då gick till att det kunde röra sig om en inte utläkt sträckning från tidigare träningar så jag höll honom kopplad under 14 dagar. Sedan kom jul och nyår.


I januari började han dra sig undan innomhus, bli orolig och kunde fara upp från golvet som om han blivit skrämd. På promenaderna minskade han tempo och lunkade i trav istället för sitt vanliga toktempo. Samtidigt hade vi köpt en ny stor TV med "bio-ljud". Han började reagera på vissa ljud på denna TV. Han blev allmänt låg, var på sin vakt ifall såna ljud skulle dyka upp. Därför satte jag hans trötthet på promenaderna på att han inte längre kopplade av som vanligt inne. Att han drog sig undan inne samt var så orolig satte jag också i samband med TV´n.


Februari såg väl ungeför lika ut. På grund av den milda vintern kunde jag börja öka träningen. Men nu stod jag med en Rookie som inte orkade fokusera sig på arbetet. Kändes svag om man tänker rent kroppsligt. "Hängde liksom i grejerna". Såg jag inte en liten hälta? Vi tog bort "bio-ljudet" på TV´n och märkte väl en något gladare hund, men tröttheten eller farten på promenaderna förbättrades inte. Nu var ju fästingsäsongen ännu längre bort, men av en slump så läste jag om en bekants hund som konstaterades för en fästingburen sjukdom. Då stämde många saker. Gjorde alla tester som fanns och det var dyrare än jag trodde. (Kan ju också vara bra information.) 3,800:- efter regleringen av försäkringsbolaget 2,800:-. Provet visade sig negativt för anaplasma men positivt för borrelia. Enligt vet. hade Rookie haft klassiska symptom med diffus hälta, trötthet, oro, ökad ljudkänslighet, osv.


Nu behandlar vi och så hoppas vi att man finner vacciner för hund på dessa tråkiga sjukdomar. Idag köps också årets första fästinghalsband.


Ha det!

Ovido - Quiz & Flashcards