Direktlänk till inlägg 2 september 2012

IK 1 i Bråfors

Av Meril Stjernström - 2 september 2012 21:03

Idag var det sista chansen att kvala in till unghundscupen. Vi tog inte till vara på den chansen utan slutade 13 av 45 startande. Rookie gjorde dock sitt bästa hämt någonsin (47p) 20-10-17. Tog alla kommandon och var helt fri i flankerna bakom. Detta var lite extra kul eftersom jag jobbat hårt med framdrivningarna i slutet. Äntligen betalade det sig   Då var det bara vår bästa del kvar tänkte jag. Men då blev han helt plötsligt het och gick inte alls med sin vanliga fina känsla. Fick jobba oss igenom fösningen och vi fick bara 11 av 20 på den. Typiskt.... Drivning fullt men fick hålla honom kort. Jag brukar inte behöva säga något alls när vi driver djur utan han brukar anpassa trycket själv. Men inte idag alltså. Delningen gjorde inte honom lugnare heller. Det var svårt att få en lucka med en het hund på andra sidan. När vi väl fick en lucka så skuttade ett lamm över till de två jag siktade på, så de blev 3 innan han hann komma in, så jag bytte grupp snabbt och de två sprang med en väldans fart mot uttaget. Fick delningen godkänd men fick bara 4 av 10. Rätt snäll bedömning måste jag säga   Men jag tackar och tar emot   Ränna 10/10.

Summa 82.


Nu ligger vi ett gäng på 17 p. till unghundscupen. Vi intar plats 35 - 39. Vet inte hur bestämmelserna är men jag är den enda med en 10 poängare och jag hoppas att det gör att just jag har plats 35, för då finns det en liten, liten chans att komma med tror jag? Det visar sig. Vet inte heller om vi är redo för en IK 2 bana just i skrivandets stund.


Den som lever får se   

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Meril Stjernström - 6 juli 2014 22:58

Ax och jag har samlat på oss ytterligare erfarenheter efter att ha tävlat 2 dagar i Kil. Erfarenheter som att resa i främmande bil och sova borta. Tävla på springiga djur.   Dag 1 fick vi en mycket springvillig grupp som var svåra att greppa för ...

Av Meril Stjernström - 26 maj 2014 08:31

Debuten är avklarad med Ax och jag är mer än nöjd med honom. Det var inte den enklaste debuten man kunde göra, men otroligt givande att prova på. Fåren var inte vana att bli vallade i smågrupper, så de var väldigt känsliga för hundarna. Det var inte ...

Av Meril Stjernström - 28 oktober 2012 14:53

Spännande, utmanande, svårt och otroligt utvecklande! Det är väl så jag kan sammanfatta detta arrangemang för Rookie och mig. Det var upplagt som en mindre IK2 bana med delning med märkta djur i första omgången, och med delning samt singling med märk...

Av Meril Stjernström - 20 oktober 2012 16:34

Inte den lättaste debutbanan eller debutfåren, men sååå spännande att se hur ens hund hanterar detta. När vi kom fram hällregnade det och detta regnande fortsatte hela dagen. Fåren tyckte definitivt inte att det var kul att vara utsedda som tävlingsf...

Av Meril Stjernström - 23 september 2012 20:50


Nu har vi klarat av vår första cup. Förhoppningsvis inte den sista, för vi har lite att ta revansch, och jobba vidare på. Hämtet såg svårt ut då det gick över två fält, över en liten kant, genom en trädrad. Ja, såna hämt har vi aldrig provat. 250 met...

Ovido - Quiz & Flashcards