Alla inlägg under oktober 2011

Av Meril Stjernström - 16 oktober 2011 15:46

Vår tredje  tävlingshelg är nu avklarad och efter detta blir det vintervila. Team Rookie går sakta men säkert lite bättre för varje gång, och den rundan som jag är mest både missnöjd och nöjd med är den sista (i dag alltså).

Men vi ska inte gå händelserna i förväg:


Lördagstävlingarna bjöd på en ganska trång bana med mycket springiga får. De sprang oavsett om man lade hunden eller ej, så enda chansen som jag såg det var att ha ett jämt tryck på dem trots att de for iväg framåt för att inte tappa av dem i skogent. Rookie är för tillfället inte riktigt säker på sin första del i framdrivningen. Han som alltid varit så cool och lydig tar inte ett enda kommando på den första halvan. Därav träffar man ju inte framdrivningsgrindarna heller. 32 p på hämtet dag 1..... men resterande kändes bra och han greppade djuren snyggt med väl avvägd kraft. Han tog något felkommando så det ställde till det på crossen. Fullt på drivning och delning, 8 på tratten. Detta slutade med en 7:e plats av 25 startande (71 p). Fiina Rookie!


Så söndagstävlingarna:

Enda skillnaden idag var att tratten var en ränna. Fåren uppträdde helt annorlunda = jättelugna, och jag hann tänka tanken att: -Idag finns chansen till våra första riktigt höga poäng!   Men så ska man ju aldrig tänka när man har med djur att göra....   För självklart fick vi med en tacka som absolut varken ville vara tävlingsobjekt eller vara med sina kamrater i flocken. Men så är det ju i den här sporten. Rookie var i alla fall mycket lydigare i framdrivningen vilket säkert berodde på lugnare får. Wow vi träffade grinden, hämtpoäng 41! Men när sedan fösningen skulle starta så började tackan att trilskas. Hon skulle helt enkelt av banan åt höger, vilket gjorde att jag var tvungen att hålla upp henne. Detta styrde hela flocken åt vänster. När jag försökte styra upp dem på linjen igen så passade tackan på att sticka helt om i galopp. Första gången blev det inte så dramatiskt men andra gången trodde jag inte att Rookie skulle rå på henne i den farten hon satte upp, men lyckades storartat att stoppad och vända henne tillbaka till flocken. Efter det blev jag väldigt försiktig med att kräva av honom att han skulle släppa den tackan. Därav blev det poäng-ras på grund av obefintliga linjer. Äntligen drivning tänkte jag. Men då fintade tackan mig efter halva vägen och sprang iväg = ingen linje på halva drivningen heller. Delningen gick bra men jag var väldigt otydlig till Rookie vilken flock han skulle ta. Jag hade en plan att vi skulle passa den flocken som innehöll den besvärliga tackan, men i delningsögonblicket tappade jag bort var hon var, så det blev väldigt förvirrat. Slutligen rännan, där alla gick igenom på första försöket - UTOM - tackan - FÖRSTÅS. Bara att köra ett varv till. Rookie jobbade så himla fint och är så himla cool. Känns så trygg att tävla med. Missnöjd med att vi hade oturen med tok-tackan idag, men samtidigt så otroligt nöjd med Rookies kämparinsats och klokskap! Efteråt kom det fram några som tyckte att han sett så himla fin ut. Sånt blir man ju otroligt glad för  . Jag själv är ju som vanligt helt såld på min fina hund!


Meril  

Av Meril Stjernström - 10 oktober 2011 08:14

Då har Rookie och jag klarat av vår 2:a helgtävling i vår pågående tävlingskarriär. Denna 2:a gång var jag mycket mindre nervös, även om min "nervös-vänster-vissla" kom fram igen. Det var den som behövdes i hämtet, då det var ett sidodrag åt det hållet. Fåren var människotama, som antingen stod still eller sprang/flydde för de flesta. Till råga på allt var fältet inte putsat där fåren ställdes ut, så hundarna såg dem inte tydligt. Vi förare såg inte hunden den sista biten så man fick gå på hur fåren höll huvudena. De lät hundarna komma nära i upptaget (där jag stod och ställde ut med Helga när jag inte tävlade). De flyttade inte sig förrän hundarna var ca 1 meter ifrån dem (för försiktiga hundar flyttade de sig inte alls), men när de flyttade på sig så kastade de sig iväg med ett sidodrag. Inte lätt, Rookie hakade bara på i deras fart och kontakten med mig var definitivt bruten. Inte förrän sista halvan var han kontaktbar igen, och då slog han ut jättefint. Därav hörde vi inte till dem som tappade av fåren på den mycket trånga banan. SKITSVÅRT, men skitkul att vi klarade av det!   


Startpinnen stod till råga på allt nära draget och där tappade också några av fåren, vi räddade upp det på kanten! Första benet gick efter kanten med draget och det var den krokigaste och svåraste fösning vi gjort, men efter mycket om och men så kom vi förbi den första grinden. Sedan blev det lugnare och här tappade vi inga fler poäng på drivningen. Delningen ställde till det för många, men mitt delnings-självförtroende är tillbaka så jag tvekade aldrig på att vi inte skulle klara av det efter alla svårigheter vi klarat! Tjoff så kom luckan, tyvärr vände sig Rookie mot fel flock först så det blev avdrag. Vid fållan ville fåren gärna parkera vid föraren, men jag öppnade bara och Rookie gick stadigt emot dem så de vandrade bara in. Full poäng!


Andra dagen vände de på banan och det blev lite lättare att hålla fåren på banan och att hålla linjerna. Delningarna skördade offer, men vårt självförtroende var kvar så det blev en bra delning. Rookie hann bara singla en gång först då han tyckte att han såg en lucka som han dök in i....  


Summa: 13 av 30 första dagen, med ett snitt på drygt 50% över genomsnittet. 11 av 28 andra dagen, med ett snitt på drygt 13 % över genomsnittet. Jättenöjd efter en svår tävling. Love Rookie   

Ovido - Quiz & Flashcards