Alla inlägg under september 2011

Av Meril Stjernström - 4 september 2011 21:21

Efter en lång helg med mycket nervositet inblandat, så kände jag mig plötsligt "tom" efter dagens prestation. Rookie var egentligen ännuu bättre idag, men jag förvaltade inte pundet på något bra sätt. Utgången åt höger var jättefin, upptaget lugnt och framdrivningen nästan på linjen. Vi missade precis framdrivningsgrinden. Fösningen var mer bestämd och rak än igår. Tyvärr lyckades jag styra upp Rookie för långt efter första grinden, eftersom jag inte ville göra om gårdagens misstag där vi fick jobba hårt för att få tillbaka fåren ner till crosslinjen igen. Men eftersom han hade ett bättre grepp om dem idag så svarade fåren direkt och samtliga gick tilbaka genom grinden. Resten av fösningen gick bra (hade jag inte fått tillbaka dem genom grindhålet så hade jag fått 18/20). Vid delningen tog poängen slut. Jag lyckades göra luckor idag, men mitt fokus då jag kallade in Rookie i dem var helt enkelt någon annanstans. Då delar man inte av får. Det lärde jag mig idag.


Tomheten jag kände direkt efter tävlingarna är nu utbytt till träningslust. Saknar för tillfället tävlingsrutin. Tyvärr är det långt mellan tillfällena så rutinen dröjer väl. Till slut ska väl även jag känna mig bekväm vid startstolpen  


  

Av Meril Stjernström - 3 september 2011 20:46

Debuten är nu gjord i IK1. 27 på hämtet är ju en katastrof i sig, och det berodde på att vi bara fick 3 av 20 kvar på framdrivningen. De var för tunga att styra bort från draget för oss. Vi är inte där riktigt än. Vi fick tillbaka dem på linjen de sista 30 meterna. Runt stolpen bra, och bitvis bra förstaben. Andra benet orkade vi inte trycka fram dem på linjen på ett bra sätt. De tog inte speciellt mycket notis om Rookie som flankade för "rent" för den här typen av får. Jag hade inget att plockade fram ur bagaget heller. För ska sanningen fram är den här typen av får rena mardrömmen för mig också. Men vi jobbade på så gott vi kunde. När vi kom ner till delningsringen lyckades jag inte skapa någon lucka för Rookie att komma in i. Så där tog tiden slut. Ingen delning och därmed ingen fålla. 20 poäng bort där också. Vi slutade på mycket blygsamma 42 poäng.


Det som imponerade på mig är Rookies coola attityd mot djuren. Han hetsas inte upp av att inte riktigt rå på fåren, vare sig när de börjar galoppera ifrån honom eller inte tar styrning som han är van vid. Han jobbar liksom bara vidare med en trevlig lugnande inverkan på fåren. 


Hur jag ska bete mig i morgon har jag inte en aning om. För som sagt var så är det verkligen inte min typ av får att föra, och Rookie är lite för grön ännu. Banan byggs om till i morgon och gissningsvis minskar draget av det jag hann se innan jag åkte. Med ett mindre drag kommer de naturligtvis bli mindre tungstyrda. Vi gör som vanligt - SÅ GOTT VI KAN!


Hej så länge! 

Ovido - Quiz & Flashcards