Alla inlägg under oktober 2012

Av Meril Stjernström - 28 oktober 2012 14:53

Spännande, utmanande, svårt och otroligt utvecklande! Det är väl så jag kan sammanfatta detta arrangemang för Rookie och mig. Det var upplagt som en mindre IK2 bana med delning med märkta djur i första omgången, och med delning samt singling med märkta djur i den andra omgången, förutom IK2 banan. Djuren var superfina att valla på, de var rörliga men höll sig lugna om hundarna behandlade dem fint. De satte fart mot dragen som fanns på banan, men de var fortfarnade styrbara trots hög fart.


Lopp 1: Utgång ca 250 meter över ett par diken. Skickade höger, fick styra upp honom 1 gång med ett stopp, plus 1 gång där han bara slog ut när han såg djuren. Upptaget blev snett och fåren stack iväg utan att han fick ordentlig kontakt med dem. Han blev lite stressad av det. Det gick inte att styra honom i framdrivningen utan den blev som den blev. Första benet helt ok (bort från draget), sedan skulle fåren styras upp mot draget. Hmm, väldigt svårstyrd Rookie, men vi kom på ett ungefär där vi skulle vara. Sista benet skulle styras snett i förhållande mot mig. Rookie tyckte det var en bättre idé att balansera dem mot mig   Fålla in, då passade jag på att trycka till honom så då lugnade han ner sig. De gick in efter en stund. Ut och dela av 2 omärkta. Fick tråckla en stund för jag hade hela tiden 1 märkt på varje sida. Rookie var dock lugnad så han skötte sig fint som sorteringshjälp på andra sidan   Fick 2 omärkta på en sida - tjoff, säker och fin delning. Bra Rookie! Skrapade bara ihop 50 p av 100. Blygsamt, men 50% gjorde vi ju fulländat   


Lopp 2: Omvänd bana. Ville skicka vänster, men Rookie visade definitivt att han ville gå åt höger. Lärde mig en sak i Lekeberga, och det var att lita på hans egen känsla. Ändrade mig till höger. Han stack iväg fint, men kom in i banan för tidigt. STOPP! Han stannade men med ryggen mot fåren utan att ha sett dem. VÄND OM! Klockren look back och runt djuren med fint djup. La sig uppe på toppen, men så bar det iväg i full galopp igen. Helt ostyrbar hund igen   Missade typ hela framdrivningen. Första benet gick kanon, men crossen låg rakt mot draget och fåren drog iväg. Kringelikrok, framotillbaka över crosslinjen, så att poängen tog slut. Rookie lydde inte det minsta och det hela var okontrollerat i styrbarhet. Rookie skulle aldrig drömma om att jaga eller bita, han ville bara stoppa djuren i draget, men det var ju liksom där de skulle gå...


Var då resan ett totalt slöseri med tid? Nej, absolut inte! Jag har ju bara startat i 4 st. IK 2:or i hela mitt liv och detta var för 4 år sedan. Jag lär mig fantastiskt mycket av att vara med och se vad man måste behärska. Sedan är det lärorikt att titta på de erfarna förarna när de kör sina hundar på de större banorna. Syskonen Race och Rebelle gick helt fantastiskt och det var jättekul att få ta del av. Nu ska här tränas. Rookie är fortfarande världens bästa "Krok"   

Av Meril Stjernström - 20 oktober 2012 16:34

Inte den lättaste debutbanan eller debutfåren, men sååå spännande att se hur ens hund hanterar detta. När vi kom fram hällregnade det och detta regnande fortsatte hela dagen. Fåren tyckte definitivt inte att det var kul att vara utsedda som tävlingsfår. Hämtet såg rätt enkelt ut när vi kom fram, visserligen 300 meter långt, men bra sikt ändå. Något sned framdrivning. Men efter att några SM hundar skurit förstod man att det inte alls var en enkel utgång. Vid lunch kom utställarna ner och då berättade de att de inte hade hört en enda vissla dit upp. OJ! Då ärr inte en sned framdrivning precis lättare. Fåren var av två olika sorter, de grå gotlandstackorna var springvilliga medan de vita egentligen inte vill gå en meter. Stort problem med vår orutin, och det skulle också vara detta som fällde mig denna dag då jag fattade ett dåligt beslut på framdrivningen. Nedan kommer de 3 moment vi hann med:


Utgång: Skickde vänster (trots att Rookie visade tydligt att han ville gå höger = misstag nr. 1). Rookie skar på samma ställe som de andra som skar gjorde. 1 poäng av 20.....


Upptag: 8 av 10. Bra   


Framdrivning: Poängen tog slut. Han kämpade med de vita samtidigt som de gråa spatserade iväg. Men han gjorde det bra och vägrade att lämna djur bakom sig. 3 st utanför grinden (5 i flocken). Men efter grinden ökade de grå takten ännu mer och jag fick en "bright idea" att dem skulle vi trycka till. Då var det en glipa på 15 - 20 meter till de vita. Men det som hände var att de ökade farten ännu mer och de vita stannade och betade. Rookie trodde nog att jag bara ville ha de grå ner till mig eftersom han inte längre fick "städa" efter de vita..... Nu var det 40 - 50 meter mellan dem. Look back har jag tränat på de sista 2 veckorna och så sent som i förrgår fattade han det för första gången. LIGG! skrek jag. VÄND OM! Och då vred han klockrent på huvudet till de vita och jag gav honom ett vänster. Ett superfint look back gjorde han. Men såna här konster har man inte råd med i IK2 så då kom domare Peter Sunesson ut och meddelade att poängen var slut.


- Du skulle ha gett ett look back tidigare, sa han.

Jag svarade, - Men jag visste ju inte att jag hade ett sånt kommando på den här hunden.

Då log han och sa att hunden hade gjort det bra, men att det var en fasligt svår IK2 att debutera på.  


Jag gillar min hund så himla mycket    Han gjorde det bästa han kunde, som vanligt.   


9 poäng, ja det är tydligen möjligt.    



Ovido - Quiz & Flashcards