Direktlänk till inlägg 7 november 2011

Saknar

Av Meril Stjernström - 7 november 2011 08:37

På onsdag har det gått 1 vecka sedan Twix lämnade jordelivet och jag har konstaterat att jag kommer att överleva detta också. Jag har börjat kunna prata om det utan att darra på rösten men att höra en känslig låt när jag är ensam i bilen funkar inte. Typ Chris Medina gör att det blir jobbigt att vara "torr" i ögonen. Det är inget konstigt med det då denna hund klev in i mitt liv för 8 år sedan och vände upp och ner på mina uppfattningar att "en hund är bara en hund". Jag är så tacksam för att få den erfarenheten även om det svider i hjärtat nu.


Twix kom från Ullbitens kennel och han var ett självklart val i kullen. En trygg, lite bekväm valp. Cool och med en självuppfattning som liknade en vuxen hund redan från början. Alltid smittande glad och hade alltid koll på läget och på mig. Jag kände mig verkligen älskad av denna hund. Det är detta jag saknar något helt obeskrivligt. Ingen som pratar med mig på morgonen längre, då Twix alltid tillbringade den första minuten på morgonen med att gå bredvid mig och prata så som vissa hundar kan göra. Vi hade vår lilla konversation varje morgon. Nu är det tyst.... Efter dessa samtal kunde han inte riktigt lämna min sida under promenaden utan han sprang iväg 50 meter, vände tillbaka för att ge mig en puss på handen, sticka iväg igen för att upprepa detta ca 5 gånger. Nu blir det inga pussar på handen längre...


Min stora, vackra Twix som tog mig till lydnads SM, lät mig vinna en fårvallnings tävling och alltid gjorde sitt bästa, var tyvärr också drabbad av utbredd artros. Vi slutade tävla i hans 5 års ålder och veterinärerna gav mig inga hopp om att han skulle bli gammal. Han åt dagligen smärtstillande medicin från han var 6 år. Men han klagade naturligtvis aldrig. I slutet av sommaren blev han markant sämre och fick problem med att kunna galoppera, kordinationen fungerade inte. Jag förstod att det snart var dags för det hemskaste beslut vi hundägare måste göra. Då Twix knappt kom ner för den lilla tröskeln till vardagsrummet bestämde jag mig. Jag hade lovat honom att han skulle slippa åka in till en klinik (för det var det värsta han visste). Så fick jag tag på en fantastisk veterinär, Göran Ström. Denna underbara veterinär tog sig den tid som behövdes för att Twix skulle få förtroende för honom. Han var helt trygg i stunden. Han föll i mina armar och trots att tårarna sprutade på oss blev stunden värdig för min älskade Twix. Tack Göran för att du gjorde detta hemska ögonblick till en fin stund.


Görans sista ord till Twix var att: Nu ska du få komma till en grön, fin äng med massor av får, lilla gubben. Där är han nu och det är bra även om jag saknar honom vid min sida. Jag tror det ser ut något så här på den där gröna ängen:

 Vila i frid, min vän.

    

   
 
Ingen bild

Katarina

7 december 2011 19:23

Tårar kommer från mina ögon då jag skriver detta. Goa Snygga Fina Twix. Han var så fin och snäll. Tyvärr så måste vi ta detta hemska beslut. Fint att ni tog hem vetrinären. Twix har haft ett bra liv med dig som matte. Ni var ett team.
Kram från Katarina och Twix kompis Märta

Meril Stjernström

31 december 2011 15:23

Tack Katarina! Det är ett ledsamt beslut att ta, men när han inte längre hade ett smärtfritt liv fanns det inga värdigare alternativ. Han levde sitt liv storartat enligt mig - alltid vänlig och gjorde alltid sitt bästa

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Meril Stjernström - 6 juli 2014 22:58

Ax och jag har samlat på oss ytterligare erfarenheter efter att ha tävlat 2 dagar i Kil. Erfarenheter som att resa i främmande bil och sova borta. Tävla på springiga djur.   Dag 1 fick vi en mycket springvillig grupp som var svåra att greppa för ...

Av Meril Stjernström - 26 maj 2014 08:31

Debuten är avklarad med Ax och jag är mer än nöjd med honom. Det var inte den enklaste debuten man kunde göra, men otroligt givande att prova på. Fåren var inte vana att bli vallade i smågrupper, så de var väldigt känsliga för hundarna. Det var inte ...

Av Meril Stjernström - 28 oktober 2012 14:53

Spännande, utmanande, svårt och otroligt utvecklande! Det är väl så jag kan sammanfatta detta arrangemang för Rookie och mig. Det var upplagt som en mindre IK2 bana med delning med märkta djur i första omgången, och med delning samt singling med märk...

Av Meril Stjernström - 20 oktober 2012 16:34

Inte den lättaste debutbanan eller debutfåren, men sååå spännande att se hur ens hund hanterar detta. När vi kom fram hällregnade det och detta regnande fortsatte hela dagen. Fåren tyckte definitivt inte att det var kul att vara utsedda som tävlingsf...

Av Meril Stjernström - 23 september 2012 20:50


Nu har vi klarat av vår första cup. Förhoppningsvis inte den sista, för vi har lite att ta revansch, och jobba vidare på. Hämtet såg svårt ut då det gick över två fält, över en liten kant, genom en trädrad. Ja, såna hämt har vi aldrig provat. 250 met...

Ovido - Quiz & Flashcards