Direktlänk till inlägg 29 juni 2012

Tävling i Södertälje

Av Meril Stjernström - 29 juni 2012 19:11

Två dagars tävlingar i Södertälje är till ända. Supernöjd med både Rookie som med mig själv. Vi presterade efter vår förmåga båda dagarna. Avdragen är sådana som vi inte behärskar i skrivandets stund.


Dag 1: Skickade Rookie på ett vänsterhämt efter att jag sett att fåren börjat röra sig åt vänster om hunden kom in det minsta tight från höger. Vänster är vårt bästa håll, så det passade ju bra. Rookie stannade ngt kort, vilket jag trodde skulle bli perfekt i draget, men de startade lite, lite snett så jag fick förflytta honom för att räta upp linjen. Nöjd med framdrivningen: VI TRÄFFADE JU GRINDEN! Det händer inte varje gång, men Rookie var superlydig. Först benet bra, andra; inte på linjen så bra, drivning - bra. Delning resulterade i ett misslyckat försök därefter en "fegisdelning" som lyckades men vi fick betala i poäng. Fållan - bra. Rookie var superlydig och hade fin attityd rakt igenom. Vi slutade på 14:e plats av 50.


Dag 2: Ville ju skicka åt samma håll som igår, men ändrade taktik efter att sett de två första flockarna. Fåren betedde sig helt annorlunda idag. Sprätte iväg åt höger med en snabb fart idag. Skickade därför höger, blåste ner honom lite kort = rätt beslut då fåren startade rakt. Men när de började spring hakade Rookie på lite och styrbarheten försvann till viss del. Vi strök straxt utanför hämtgrindarna. Föste fint, hade en tacka som ville gå tillbaka till utställningen, men vi lyckades rätt bra ändå. Drivning, delning och ränna = finfint. Han kändes helläcker att föra    Vet inte vilken placering det blev, men det ryktas om 7:a eller 8:a av 50. Hur som helst är jag så himla nöjd med min "Tok-Krok"   


I morgon bär det av till Sandviken i spöregnet. Startnummer 2 känns både bra och dåligt. Men vi gör väl så gott vi kan. 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Meril Stjernström - 6 juli 2014 22:58

Ax och jag har samlat på oss ytterligare erfarenheter efter att ha tävlat 2 dagar i Kil. Erfarenheter som att resa i främmande bil och sova borta. Tävla på springiga djur.   Dag 1 fick vi en mycket springvillig grupp som var svåra att greppa för ...

Av Meril Stjernström - 26 maj 2014 08:31

Debuten är avklarad med Ax och jag är mer än nöjd med honom. Det var inte den enklaste debuten man kunde göra, men otroligt givande att prova på. Fåren var inte vana att bli vallade i smågrupper, så de var väldigt känsliga för hundarna. Det var inte ...

Av Meril Stjernström - 28 oktober 2012 14:53

Spännande, utmanande, svårt och otroligt utvecklande! Det är väl så jag kan sammanfatta detta arrangemang för Rookie och mig. Det var upplagt som en mindre IK2 bana med delning med märkta djur i första omgången, och med delning samt singling med märk...

Av Meril Stjernström - 20 oktober 2012 16:34

Inte den lättaste debutbanan eller debutfåren, men sååå spännande att se hur ens hund hanterar detta. När vi kom fram hällregnade det och detta regnande fortsatte hela dagen. Fåren tyckte definitivt inte att det var kul att vara utsedda som tävlingsf...

Av Meril Stjernström - 23 september 2012 20:50


Nu har vi klarat av vår första cup. Förhoppningsvis inte den sista, för vi har lite att ta revansch, och jobba vidare på. Hämtet såg svårt ut då det gick över två fält, över en liten kant, genom en trädrad. Ja, såna hämt har vi aldrig provat. 250 met...

Ovido - Quiz & Flashcards