Direktlänk till inlägg 31 december 2011

2011

Av Meril Stjernström - 31 december 2011 15:24

Året som gått:

Vi kämpade oss igenom vår första vinter på gården med snö, snö, snö. Rookie fyllde 1 år i december och det blev mest närarbetsträning inne i fårhuset under denna snörika vinter. Till slut kom våren och träningen gick framåt och jag började planera in debuttävlingen när Rookie skulle vara 1,5 år. Lagom att debutera i juni tänkte jag då, men så kom det en huggorm i vägen 2 veckor före den anmmälda tävlingen. Rookie hamnde på intensiven i 3 dygn och under dygn 2 var han riktigt illa ute med arytmi på hjärtat. Men tack och lov så klarade han sig med livet i behåll och vi kunde återuppta träningen i juli.

  • Debuten fick ske på ett VP i Sandviken, där vi kom högst upp med 93 p.
  • I september debuterade vi i IK1 i Mörkö där mina nerver ställde till det för oss, men vi gick runt båda dagarna.
  • I oktober hann vi med 4 IK1 och vi tog ett 2:a pris samt våra första poäng till cuperna.
  • Oktober var också sorgens månad då vi tog bort min finaste Twix. Twix kommer jag någonsin uppleva en sådan hundrelation igen? Jag får som vanligt en tår i ögat när jag skriver om detta :´( Åh, vad han fattas mig!
  • Vi avslutade säsongen med en IK1 i Lekeberga där vi återigen tog ett 2:a pris.

Jag ser fram mot en ny säsong där jag hoppas jag presterar bättre än det jag presterade under 2011. Nerverna höll bättre och bättre så det kommer säkert att gå framåt. Rookie presterar hela tiden på den nivån som jag tränat honom till, och jag gillar honom såååå mycket. Han är en fantastisk vallhund och ställer aldrig till det. Han har till och med räddat ett par situationer åt oss under ett par tävlingar på eget bevåg. Han är så bra!   


GOTT NYTT 2012 på er alla!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Meril Stjernström - 6 juli 2014 22:58

Ax och jag har samlat på oss ytterligare erfarenheter efter att ha tävlat 2 dagar i Kil. Erfarenheter som att resa i främmande bil och sova borta. Tävla på springiga djur.   Dag 1 fick vi en mycket springvillig grupp som var svåra att greppa för ...

Av Meril Stjernström - 26 maj 2014 08:31

Debuten är avklarad med Ax och jag är mer än nöjd med honom. Det var inte den enklaste debuten man kunde göra, men otroligt givande att prova på. Fåren var inte vana att bli vallade i smågrupper, så de var väldigt känsliga för hundarna. Det var inte ...

Av Meril Stjernström - 28 oktober 2012 14:53

Spännande, utmanande, svårt och otroligt utvecklande! Det är väl så jag kan sammanfatta detta arrangemang för Rookie och mig. Det var upplagt som en mindre IK2 bana med delning med märkta djur i första omgången, och med delning samt singling med märk...

Av Meril Stjernström - 20 oktober 2012 16:34

Inte den lättaste debutbanan eller debutfåren, men sååå spännande att se hur ens hund hanterar detta. När vi kom fram hällregnade det och detta regnande fortsatte hela dagen. Fåren tyckte definitivt inte att det var kul att vara utsedda som tävlingsf...

Av Meril Stjernström - 23 september 2012 20:50


Nu har vi klarat av vår första cup. Förhoppningsvis inte den sista, för vi har lite att ta revansch, och jobba vidare på. Hämtet såg svårt ut då det gick över två fält, över en liten kant, genom en trädrad. Ja, såna hämt har vi aldrig provat. 250 met...

Ovido - Quiz & Flashcards