Direktlänk till inlägg 23 september 2012

Unghundscupen

Av Meril Stjernström - 23 september 2012 20:50

Nu har vi klarat av vår första cup. Förhoppningsvis inte den sista, för vi har lite att ta revansch, och jobba vidare på. Hämtet såg svårt ut då det gick över två fält, över en liten kant, genom en trädrad. Ja, såna hämt har vi aldrig provat. 250 meter långt var det. Så är såg det ut:

 

                                                  
                        Foto: Anna Larsson

Jag fick faktiskt Rookie att titta ända dit bort så det kändes skönt. När jag gick till startstolpen och ställde upp mig för hämtet så tittade Rookie upp mot de avtagna fåren (åt vänster) istället. NEJ! sa jag och i nästa sekund sa jag: "gå vänster". Rookie drog iväg åt höger och skar framför mina fötter. Fick lägga honom o ge ett nytt vänster, då tog han det och gav sig iväg på en vänsterbåge. Lärde mig att man kanske inte ska ha så bråttom mellan ett NEJ och att sedan skicka åt just det hållet. Precis innan trädet längst till vänster i bild la jag honom, för där blev han tveksam. Gav han ett nytt vänster och så slank han över kanten och slog ut jättefint på andra sidan, 6/20 (skar ju). Fick 9/10 på upptaget. Framdrivningen var styrbar, men så slarvade jag bort lite poäng efter grinden då jag inte styrde ner gruppen ordentligt. Så första biten o genom grinden ok sedan av linjen 10/20 :( Sedan blev han lika het som vid förra tävlingen på fråndrivningen. Nu ska det väl tilläggas att jag aldrig ens tränat tävlingsmässigt på IK2, men han var likadan på förra tävlingen och då var det IK1. Han tågade på som ett lokomotiv, och då är det inte lätt att styra och få fåren att acceptera hanteringen. När han kom runt triangeldrivningen till delningsringen var han på tårna. Han kom in utan att jag kallade in honom, men det blev en 2-3 delning så jag tog den. Det var bara så att de tre fåren vi inte jobbade på drog av banan bakom ryggen på mig. De hade fått nog av den heta unghunden ;) Med all rätta. Så drog vi på oss en disk.


Nu ska vi jobba på att få fråndrivningarna under kontroll. Skulle kunna gå ut och träna nu på direkten. Är supertaggad nu!


Så kan det gå, men vi kommer igen :) Kram!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Meril Stjernström - 6 juli 2014 22:58

Ax och jag har samlat på oss ytterligare erfarenheter efter att ha tävlat 2 dagar i Kil. Erfarenheter som att resa i främmande bil och sova borta. Tävla på springiga djur.   Dag 1 fick vi en mycket springvillig grupp som var svåra att greppa för ...

Av Meril Stjernström - 26 maj 2014 08:31

Debuten är avklarad med Ax och jag är mer än nöjd med honom. Det var inte den enklaste debuten man kunde göra, men otroligt givande att prova på. Fåren var inte vana att bli vallade i smågrupper, så de var väldigt känsliga för hundarna. Det var inte ...

Av Meril Stjernström - 28 oktober 2012 14:53

Spännande, utmanande, svårt och otroligt utvecklande! Det är väl så jag kan sammanfatta detta arrangemang för Rookie och mig. Det var upplagt som en mindre IK2 bana med delning med märkta djur i första omgången, och med delning samt singling med märk...

Av Meril Stjernström - 20 oktober 2012 16:34

Inte den lättaste debutbanan eller debutfåren, men sååå spännande att se hur ens hund hanterar detta. När vi kom fram hällregnade det och detta regnande fortsatte hela dagen. Fåren tyckte definitivt inte att det var kul att vara utsedda som tävlingsf...

Av Meril Stjernström - 2 september 2012 21:03

Idag var det sista chansen att kvala in till unghundscupen. Vi tog inte till vara på den chansen utan slutade 13 av 45 startande. Rookie gjorde dock sitt bästa hämt någonsin (47p) 20-10-17. Tog alla kommandon och var helt fri i flankerna bakom. Detta...

Ovido - Quiz & Flashcards