Alla inlägg under maj 2011

Av Meril Stjernström - 22 maj 2011 19:49

Nu ska jag försöka samla ihop tankarna efter en mycket givande kurs för Peter Nilsson i Skinnskatteberg. Extra roligt har det varit då Rookies bröder Race och Sture också deltog.

Dag 1: Vi tränade teknik i 25:an. Rookie hade fin fart under tassarna, men ändå med fin attityd gentemot fåren. Rena flanker men chansar då och då på vänster och höger efter djurkänslan istället för att lyssna på mig. Säger jag NEJ byter han håll vilket han kommit på som en lösning på "problemet". Det fick han inte göra längre utan han fick allt stanna och lyssna på vilket nytt kommando jag gav honom. Blev lite bättre efter att jag jobbade så.

Vi jobbade med fösningar som innehöll sidodrag. Här var jag supernöjd med Rookie! Han är dragkänslig men litade mer än vanligt på att det är ok att lämna dragsidan för att trycka iväg djuren. Var verkligen supernöjd med hans agerande på denna övning.

Som sista övning fick vi ställa in en grupp i fållan. Det gick också strålande! Nöjda och trötta for vi hemmåt för en natts vila.


Dag 2: Började"damma" av hundarna i 25:an. Vi tränade cirkeln för att förbereda oss för den kommande hämtträningen. Vi tränade också fålla ut. Rookie är helt trygg i närarbetet så det gick bra.

Själva utgången på hämtet är vår största utmaning just för tillfället. Han öppnar inte upp ordentligt runt djuren och får på det viset ett dåligt djup bakom. Väl i balans är han lydig och startar djuren tryggt och fint. Framdrivningen är också mycket kontrollerad och fin. När hämtet låg med drag bakåt blev djupet automatiskt bättre, så träna, träna, träna med hämt som har drag framåt + åt sidorna.

Vi avslutade dag 2 med en VP bana. Utgången hade sidodrag och blev ngt grund. Upptag + framdrivning bra. Rundningen av stolpen trasslade då han inte lyssnade på mina visslor längre. Tror han var rejält trött nu. Fösningen ok med en grupp mycket tröga djur. Drivning ok, fålla in ok. Fålla ut gjorde jag aldrig då han var så trött samt då han redan visat att han inte har problem med det momentet tidigare på dagen.


Sumering: Ska träna massor på flankeringar ur balans, fram mot djur ur balans. Träna in att vissla med munnen i närarbetet. Träna massor med utgångar med massor med olika drag.


Hej hopp från två trötta VP deltagare - Meril & Rookie      

Av Meril Stjernström - 2 maj 2011 15:31

Nu är den nya hagen klar och den blev nästan 4 hektar stor. Tackorna är släppta på bete. Baggarna vallas in på natten från gamla hagen. Litar inte än på att de ska hålla sig på elen under natten.


Rookie utvecklas fint hela tiden. Han är ganska säker på visslorna nu. Börjar släppa i sina innerflanker och ur balans samt föser rakare och rakare. I söndags tränade jag ihop med Krille med Race. Rookie visade upp sig från sin finaste sida och gjorde det han kunde på ett fint sätt och la dessutom in saker som överraskade mig. I delningen har han tidigare inte förstått att hålla den avdelade flocken, men igår tog han verkligen tag i dem. 2 tackor ville vända tillbaka och han gjorde en superbra räddning precis framför den andra gruppen. Mycket starkt gjort! Jag blev verkligen imponerad av honom!


Baggarna är väldigt rörliga (vilket förvånade mig). Rookie klarar av dem bra, men ibland kommer kontrollbehovet fram och då vill han upp och stoppa på huvudena. Men det händer mer och mer sällan.


Just nu är det roligt att träna hund!!



Ovido - Quiz & Flashcards