Alla inlägg under september 2012

Av Meril Stjernström - 23 september 2012 20:50

Nu har vi klarat av vår första cup. Förhoppningsvis inte den sista, för vi har lite att ta revansch, och jobba vidare på. Hämtet såg svårt ut då det gick över två fält, över en liten kant, genom en trädrad. Ja, såna hämt har vi aldrig provat. 250 meter långt var det. Så är såg det ut:

 

                                                  
                        Foto: Anna Larsson

Jag fick faktiskt Rookie att titta ända dit bort så det kändes skönt. När jag gick till startstolpen och ställde upp mig för hämtet så tittade Rookie upp mot de avtagna fåren (åt vänster) istället. NEJ! sa jag och i nästa sekund sa jag: "gå vänster". Rookie drog iväg åt höger och skar framför mina fötter. Fick lägga honom o ge ett nytt vänster, då tog han det och gav sig iväg på en vänsterbåge. Lärde mig att man kanske inte ska ha så bråttom mellan ett NEJ och att sedan skicka åt just det hållet. Precis innan trädet längst till vänster i bild la jag honom, för där blev han tveksam. Gav han ett nytt vänster och så slank han över kanten och slog ut jättefint på andra sidan, 6/20 (skar ju). Fick 9/10 på upptaget. Framdrivningen var styrbar, men så slarvade jag bort lite poäng efter grinden då jag inte styrde ner gruppen ordentligt. Så första biten o genom grinden ok sedan av linjen 10/20 :( Sedan blev han lika het som vid förra tävlingen på fråndrivningen. Nu ska det väl tilläggas att jag aldrig ens tränat tävlingsmässigt på IK2, men han var likadan på förra tävlingen och då var det IK1. Han tågade på som ett lokomotiv, och då är det inte lätt att styra och få fåren att acceptera hanteringen. När han kom runt triangeldrivningen till delningsringen var han på tårna. Han kom in utan att jag kallade in honom, men det blev en 2-3 delning så jag tog den. Det var bara så att de tre fåren vi inte jobbade på drog av banan bakom ryggen på mig. De hade fått nog av den heta unghunden ;) Med all rätta. Så drog vi på oss en disk.


Nu ska vi jobba på att få fråndrivningarna under kontroll. Skulle kunna gå ut och träna nu på direkten. Är supertaggad nu!


Så kan det gå, men vi kommer igen :) Kram!

Av Meril Stjernström - 2 september 2012 21:03

Idag var det sista chansen att kvala in till unghundscupen. Vi tog inte till vara på den chansen utan slutade 13 av 45 startande. Rookie gjorde dock sitt bästa hämt någonsin (47p) 20-10-17. Tog alla kommandon och var helt fri i flankerna bakom. Detta var lite extra kul eftersom jag jobbat hårt med framdrivningarna i slutet. Äntligen betalade det sig   Då var det bara vår bästa del kvar tänkte jag. Men då blev han helt plötsligt het och gick inte alls med sin vanliga fina känsla. Fick jobba oss igenom fösningen och vi fick bara 11 av 20 på den. Typiskt.... Drivning fullt men fick hålla honom kort. Jag brukar inte behöva säga något alls när vi driver djur utan han brukar anpassa trycket själv. Men inte idag alltså. Delningen gjorde inte honom lugnare heller. Det var svårt att få en lucka med en het hund på andra sidan. När vi väl fick en lucka så skuttade ett lamm över till de två jag siktade på, så de blev 3 innan han hann komma in, så jag bytte grupp snabbt och de två sprang med en väldans fart mot uttaget. Fick delningen godkänd men fick bara 4 av 10. Rätt snäll bedömning måste jag säga   Men jag tackar och tar emot   Ränna 10/10.

Summa 82.


Nu ligger vi ett gäng på 17 p. till unghundscupen. Vi intar plats 35 - 39. Vet inte hur bestämmelserna är men jag är den enda med en 10 poängare och jag hoppas att det gör att just jag har plats 35, för då finns det en liten, liten chans att komma med tror jag? Det visar sig. Vet inte heller om vi är redo för en IK 2 bana just i skrivandets stund.


Den som lever får se   

Ovido - Quiz & Flashcards