Alla inlägg under april 2011

Av Meril Stjernström - 22 april 2011 20:52

Idag styrde Rookie och jag kosan mot Österby gård och hem till Madde Magnusson för att träningstävla. Först fick jag agera utställare i IK2 med Ann-Charlottes, Inter. Härlig hund! Fåren var av typen: VI SMITER!!!   De hoppade igenom staket, hoppade över hundar och så vidare. Eller så läste de av hundarna och lät sig inte drivas. Detta plus ett kraftigt drag hem mot fårhuset gjorde det väldigt svårt. En enda liten miss från hunden och vips försökte de sticka. IK2 hundarna klarade av dem hyffsat. IK1 hundarna kämpade på. Och sedan var det dags för oss VP ekipage. Första hunden var en ung hund som såg mycket trevlig ut, men fåren smet av banan på fösningen. Så var det dags för Rookie och mig:


Skickade höger i draget. Han tjuvstartade lite och jag var inte 100 % nöjd med bågen så jag la honom ner och gav ett nytt kommando som han slog ut på. Landade in ganska nära, men fåren stod stilla så det gjorde kanske inte så mycket. Sedan orkade han inte hålla emot draget åt vänster riktigt, men tog vänstervisslan fint. Rundade mig med ett får på fel sida och sedan började den svåra fösningen hemmåt. Här fick jag det kämpigt att få honom att släppa iväg dem på linjen. Det minsta man släppte på så ville de sticka hem. Rookie ville mest upp på huvudena, men föste rakt här och där tills de tog sats för att smita. På drivningen hade denna fösningsupplevelse triggat igång min lyhörda hund till en ICKE lyhörd variant av hund.   Då gick även jag upp i varv, vilket ju inte brukar vara den bästa medicinen för att lugna ner en tillställning..Ja, ja fram till fållan kom vi och in kom de efter några försök.


Precis efteråt var min spontana reaktion att han varit olydig, men efter att ha tänkt till lite så var det en jättebra prestation att klara av att föra flocken runt utan att vara speciellt nära att tappa dem, vilket hände många andra. Och när jag tänker efter nu så var det ju SKITBRA!!! Heja "Kroken" och mig! Rookie, min älskade hund, gjorde verkligen sitt bästa.

Ovido - Quiz & Flashcards