Alla inlägg under juni 2012

Av Meril Stjernström - 30 juni 2012 20:46

Platt fall kan man väl säga. Rookie kändes obekväm med hela grejen idag. Det började igår med att han inte åt upp sin mat igår kväll, och det händer typ aldrig. Sedan lyckades min kära familj stänga in honom hos valparna och Helga i hallen. Baby-watcher Rookie var väl trött, hahaha! Nog med bortförklaringar och det är bara att inse att det inte är några maskiner vi kör med.


Utgången till vänster såg lovande ut. La sig på stoppvisslan, första delen ok, men sedan tog han fel håll framför hämtgrinden = missad grind + av linjen efter. Runt mig ok, men sedan kändes han spänd och det blev ryckigt och han koncentrerade sig inte fullt ut. Av linjen på crossen och han börjae stressa upp sig, då bröt jag och mötte upp honom för att bryta den stressade tillställningen. Då kom koncentrationen tillbaka och han tog ner fåren till uttaget riktigt Rookie-likt. Koncentrerad igen och då kunde vi överlämna flocken lugnt och fint och han fick sluta dagen med beröm av mig istället för ett krig utefter banan. Surt, men jag tror det var ett klokt beslut så här i efterhand. Vi kanske har igen det senare i vår tävlingskarriär.


Hemma igen flyttade vi tackor med lamm till ett nytt bete. Rookie was back. Love him   

Av Meril Stjernström - 29 juni 2012 19:11

Två dagars tävlingar i Södertälje är till ända. Supernöjd med både Rookie som med mig själv. Vi presterade efter vår förmåga båda dagarna. Avdragen är sådana som vi inte behärskar i skrivandets stund.


Dag 1: Skickade Rookie på ett vänsterhämt efter att jag sett att fåren börjat röra sig åt vänster om hunden kom in det minsta tight från höger. Vänster är vårt bästa håll, så det passade ju bra. Rookie stannade ngt kort, vilket jag trodde skulle bli perfekt i draget, men de startade lite, lite snett så jag fick förflytta honom för att räta upp linjen. Nöjd med framdrivningen: VI TRÄFFADE JU GRINDEN! Det händer inte varje gång, men Rookie var superlydig. Först benet bra, andra; inte på linjen så bra, drivning - bra. Delning resulterade i ett misslyckat försök därefter en "fegisdelning" som lyckades men vi fick betala i poäng. Fållan - bra. Rookie var superlydig och hade fin attityd rakt igenom. Vi slutade på 14:e plats av 50.


Dag 2: Ville ju skicka åt samma håll som igår, men ändrade taktik efter att sett de två första flockarna. Fåren betedde sig helt annorlunda idag. Sprätte iväg åt höger med en snabb fart idag. Skickade därför höger, blåste ner honom lite kort = rätt beslut då fåren startade rakt. Men när de började spring hakade Rookie på lite och styrbarheten försvann till viss del. Vi strök straxt utanför hämtgrindarna. Föste fint, hade en tacka som ville gå tillbaka till utställningen, men vi lyckades rätt bra ändå. Drivning, delning och ränna = finfint. Han kändes helläcker att föra    Vet inte vilken placering det blev, men det ryktas om 7:a eller 8:a av 50. Hur som helst är jag så himla nöjd med min "Tok-Krok"   


I morgon bär det av till Sandviken i spöregnet. Startnummer 2 känns både bra och dåligt. Men vi gör väl så gott vi kan. 

Ovido - Quiz & Flashcards