Direktlänk till inlägg 20 oktober 2012

IK2 debut på Lekeberga gård

Av Meril Stjernström - 20 oktober 2012 16:34

Inte den lättaste debutbanan eller debutfåren, men sååå spännande att se hur ens hund hanterar detta. När vi kom fram hällregnade det och detta regnande fortsatte hela dagen. Fåren tyckte definitivt inte att det var kul att vara utsedda som tävlingsfår. Hämtet såg rätt enkelt ut när vi kom fram, visserligen 300 meter långt, men bra sikt ändå. Något sned framdrivning. Men efter att några SM hundar skurit förstod man att det inte alls var en enkel utgång. Vid lunch kom utställarna ner och då berättade de att de inte hade hört en enda vissla dit upp. OJ! Då ärr inte en sned framdrivning precis lättare. Fåren var av två olika sorter, de grå gotlandstackorna var springvilliga medan de vita egentligen inte vill gå en meter. Stort problem med vår orutin, och det skulle också vara detta som fällde mig denna dag då jag fattade ett dåligt beslut på framdrivningen. Nedan kommer de 3 moment vi hann med:


Utgång: Skickde vänster (trots att Rookie visade tydligt att han ville gå höger = misstag nr. 1). Rookie skar på samma ställe som de andra som skar gjorde. 1 poäng av 20.....


Upptag: 8 av 10. Bra   


Framdrivning: Poängen tog slut. Han kämpade med de vita samtidigt som de gråa spatserade iväg. Men han gjorde det bra och vägrade att lämna djur bakom sig. 3 st utanför grinden (5 i flocken). Men efter grinden ökade de grå takten ännu mer och jag fick en "bright idea" att dem skulle vi trycka till. Då var det en glipa på 15 - 20 meter till de vita. Men det som hände var att de ökade farten ännu mer och de vita stannade och betade. Rookie trodde nog att jag bara ville ha de grå ner till mig eftersom han inte längre fick "städa" efter de vita..... Nu var det 40 - 50 meter mellan dem. Look back har jag tränat på de sista 2 veckorna och så sent som i förrgår fattade han det för första gången. LIGG! skrek jag. VÄND OM! Och då vred han klockrent på huvudet till de vita och jag gav honom ett vänster. Ett superfint look back gjorde han. Men såna här konster har man inte råd med i IK2 så då kom domare Peter Sunesson ut och meddelade att poängen var slut.


- Du skulle ha gett ett look back tidigare, sa han.

Jag svarade, - Men jag visste ju inte att jag hade ett sånt kommando på den här hunden.

Då log han och sa att hunden hade gjort det bra, men att det var en fasligt svår IK2 att debutera på.  


Jag gillar min hund så himla mycket    Han gjorde det bästa han kunde, som vanligt.   


9 poäng, ja det är tydligen möjligt.    



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Meril Stjernström - 6 juli 2014 22:58

Ax och jag har samlat på oss ytterligare erfarenheter efter att ha tävlat 2 dagar i Kil. Erfarenheter som att resa i främmande bil och sova borta. Tävla på springiga djur.   Dag 1 fick vi en mycket springvillig grupp som var svåra att greppa för ...

Av Meril Stjernström - 26 maj 2014 08:31

Debuten är avklarad med Ax och jag är mer än nöjd med honom. Det var inte den enklaste debuten man kunde göra, men otroligt givande att prova på. Fåren var inte vana att bli vallade i smågrupper, så de var väldigt känsliga för hundarna. Det var inte ...

Av Meril Stjernström - 28 oktober 2012 14:53

Spännande, utmanande, svårt och otroligt utvecklande! Det är väl så jag kan sammanfatta detta arrangemang för Rookie och mig. Det var upplagt som en mindre IK2 bana med delning med märkta djur i första omgången, och med delning samt singling med märk...

Av Meril Stjernström - 23 september 2012 20:50


Nu har vi klarat av vår första cup. Förhoppningsvis inte den sista, för vi har lite att ta revansch, och jobba vidare på. Hämtet såg svårt ut då det gick över två fält, över en liten kant, genom en trädrad. Ja, såna hämt har vi aldrig provat. 250 met...

Av Meril Stjernström - 2 september 2012 21:03

Idag var det sista chansen att kvala in till unghundscupen. Vi tog inte till vara på den chansen utan slutade 13 av 45 startande. Rookie gjorde dock sitt bästa hämt någonsin (47p) 20-10-17. Tog alla kommandon och var helt fri i flankerna bakom. Detta...

Ovido - Quiz & Flashcards