Direktlänk till inlägg 3 september 2011

IK1 i Mörkö.

Av Meril Stjernström - 3 september 2011 20:46

Debuten är nu gjord i IK1. 27 på hämtet är ju en katastrof i sig, och det berodde på att vi bara fick 3 av 20 kvar på framdrivningen. De var för tunga att styra bort från draget för oss. Vi är inte där riktigt än. Vi fick tillbaka dem på linjen de sista 30 meterna. Runt stolpen bra, och bitvis bra förstaben. Andra benet orkade vi inte trycka fram dem på linjen på ett bra sätt. De tog inte speciellt mycket notis om Rookie som flankade för "rent" för den här typen av får. Jag hade inget att plockade fram ur bagaget heller. För ska sanningen fram är den här typen av får rena mardrömmen för mig också. Men vi jobbade på så gott vi kunde. När vi kom ner till delningsringen lyckades jag inte skapa någon lucka för Rookie att komma in i. Så där tog tiden slut. Ingen delning och därmed ingen fålla. 20 poäng bort där också. Vi slutade på mycket blygsamma 42 poäng.


Det som imponerade på mig är Rookies coola attityd mot djuren. Han hetsas inte upp av att inte riktigt rå på fåren, vare sig när de börjar galoppera ifrån honom eller inte tar styrning som han är van vid. Han jobbar liksom bara vidare med en trevlig lugnande inverkan på fåren. 


Hur jag ska bete mig i morgon har jag inte en aning om. För som sagt var så är det verkligen inte min typ av får att föra, och Rookie är lite för grön ännu. Banan byggs om till i morgon och gissningsvis minskar draget av det jag hann se innan jag åkte. Med ett mindre drag kommer de naturligtvis bli mindre tungstyrda. Vi gör som vanligt - SÅ GOTT VI KAN!


Hej så länge! 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Meril Stjernström - 6 juli 2014 22:58

Ax och jag har samlat på oss ytterligare erfarenheter efter att ha tävlat 2 dagar i Kil. Erfarenheter som att resa i främmande bil och sova borta. Tävla på springiga djur.   Dag 1 fick vi en mycket springvillig grupp som var svåra att greppa för ...

Av Meril Stjernström - 26 maj 2014 08:31

Debuten är avklarad med Ax och jag är mer än nöjd med honom. Det var inte den enklaste debuten man kunde göra, men otroligt givande att prova på. Fåren var inte vana att bli vallade i smågrupper, så de var väldigt känsliga för hundarna. Det var inte ...

Av Meril Stjernström - 28 oktober 2012 14:53

Spännande, utmanande, svårt och otroligt utvecklande! Det är väl så jag kan sammanfatta detta arrangemang för Rookie och mig. Det var upplagt som en mindre IK2 bana med delning med märkta djur i första omgången, och med delning samt singling med märk...

Av Meril Stjernström - 20 oktober 2012 16:34

Inte den lättaste debutbanan eller debutfåren, men sååå spännande att se hur ens hund hanterar detta. När vi kom fram hällregnade det och detta regnande fortsatte hela dagen. Fåren tyckte definitivt inte att det var kul att vara utsedda som tävlingsf...

Av Meril Stjernström - 23 september 2012 20:50


Nu har vi klarat av vår första cup. Förhoppningsvis inte den sista, för vi har lite att ta revansch, och jobba vidare på. Hämtet såg svårt ut då det gick över två fält, över en liten kant, genom en trädrad. Ja, såna hämt har vi aldrig provat. 250 met...

Ovido - Quiz & Flashcards